PRESEPSI KONSUMEN TERHADAP PENGGUNAAN LOGO HALAL PADA PRODUK UMKM DI KOTA SAMARINDA

Authors

  • Reslianty Rachim Universitas Widya Gama Mahakam Samarinda
  • Zulkifli Zulkifli Universitas Widya Gama Mahakam Samarinda
  • Abdul Rachim Universitas Mulawarman

DOI:

https://doi.org/10.24903/obor.v5i2.2732

Keywords:

Logo Halal, UMKM, Persepsi

Abstract

The aim of this research is to provide an understanding or meaning of the importance of the halal logo on MSME products. The data analysis method used in this research is three types of activities, namely data condensation, presenting data (data display), and drawing conclusions or verification (conclusion drawing and verification). The results of research using observations, questionnaires and interviews state that it is very important to implement halal certification in Samarinda City. Study to realize certainty of halal products for the Muslim community.

References

Arfah, Y. (2022). Keputusan Pembelian Produk. PT Inovasi Pratama Internasional.

Astuti, R., & Febrianty, H. (2017). Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Keputusan Pembelian Konsumen Di Pasar Modern: Studi Kasus Pada Indomaret Di Kecamatan Medan Denai Kota Medan. Jurnal Riset Sains Manajemen, 1(1), 35–42.

Awan, H. M., Siddiquei, A. N., & Haider, Z. (2015). Factors affecting Halal purchase intention–evidence from Pakistan’s Halal food sector. Management Research Review, 38(6), 640-660.

Hapsari, D. R., Kusumaningrum, I., Aminah, S., & Puspitasari, S. D. (2019). Studi Kasus Pengaruh Logo Halal dan Kesadaran Halal terhadap Keputusan Pembelian Bakso Sapi di Ciawi-Bogor. Jurnal Agroindustri Halal, 5(2), 196-203.

Imamuddin, M., & Dantes, R. (2020). Pengaruh Label Halal Dimoderasi Religiusitas Terhadap Keputusan Pembelian Produk Kemasan oleh Mahasiswa PTKIN Se-Sumatera Barat. KABILAH: Journal of Social Community, 5(1), 14-25.

Isdiana, F., & Susiana. (2020). Pengaruh Labelisasi Halal dan Komposisi Bahan Makanan Terhadap Keputusan Pembelian Produk Makanan Kemasan Kerupuk Cabe Mai Satun pada Masyarakat Muslim Kota Dumai. JURNAL AL-HISBAH, 1(2), 25-38.

Izzuddin, A. (2018). Pengaruh label halal, kesadaran halal dan bahan makanan terhadap minat beli makanan kuliner. Jurnal Penelitian Ipteks, 3(2), 100-114.

Ningrum, A. K. (2015). Pengetahuan Label Kemasan Pangan. Penerbit Gunung Samudera [Grup Penerbit PT. Book Mart Indonesia].

Riyanto, A. Anwar, AN. Aidil, NR (2023). Sosialisasi Penerapan Tata Kelola Usaha Berbasis UMKM Pada Sektor Usaha Kecil. Jurnal Dharmagama: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 1(2), 32-33

Downloads

Published

2023-10-10

How to Cite

Rachim, R., Zulkifli, Z., & Rachim, A. (2023). PRESEPSI KONSUMEN TERHADAP PENGGUNAAN LOGO HALAL PADA PRODUK UMKM DI KOTA SAMARINDA. OBOR: Oikonomia Borneo, 5(2), 255–263. https://doi.org/10.24903/obor.v5i2.2732

Issue

Section

Articles